Jak správně dýchat

Nejčastější a přitom jeden z nejdůležitějších pohybů (funkcí), který musíme provozovat 24 hodin denně, je dýchání. Jde o schopnost a životní potřebu každého živého organismu. Důkaz, že žijeme. Potvrzení, že v případě problémů a přerušení funkce dýchání je něco s naším organismem v nepořádku. A přesto, že je funkce dýchání naší přirozeností, během života a některými méně vhodnými návyky tuto přirozenost více či méně poškozujeme.

Správné dýchání je vlastně docela věda

Přitom existuje řada výzkumů, jak moc záleží na tom, jak správně dýcháme. Právě špatným dýcháním si způsobuje, resp. zapříčiňujeme některé zdravotní obtíže. Špatné dýchání – čili, pozorujeme-li pohyb horní části hrudníku, a to za účasti pouze některých svalů, nikoliv proporcionálně zapojeného svalstva.

Jedním z projevů špatného zapojení svalů může být celková únava, bolesti zad či hlavy. Tedy, že dýcháme a zatěžujeme především horní partie v domnění, že tím jednak – u mužů – zakryjeme vystouplé břicho a u žen se pozornost soustředí na objem v prsou v hrudní části (zatahuje se břicho). Vznikající disproporce se tak objevují nejen ve špatném používání svalů, ale i v nedobrovolném zatěžování páteře a konečně celé psychiky, soustředíme-li se jen na jeden způsob pohybu (v horní či dolní části trupu).

Při správném dýchání musí působit především tlak na bránici jako hlavní sval určený k dýchání. Tzn., že „ve hře“ musejí být svaly vedoucí ode dna pánve podporující bránici a dýchání se tak rozšiřuje do všech stran objemu lidského těla. Nádech by proto měl směřovat dovnitř do břicha a pocitově bystě měli vnímat tlak na hrudi a směrem do stran těla.

Za minutu se nadechneme až třináctkrát

O tom, že je dýchání důležité, svědčí i měřitelný počet až 13 nádechů a výdechů za minutu. Přičemž při nadechnutí nabereme 250 ml kyslíku a při výdechu opustí naše tělo 200 ml oxidu uhličitého. Protože patříme k tzv. živočichům vyšším, díky nervové soustavě, celý tento proces je řízen mozkem. Dýcháme jednak v rámci řízeného procesu, rychlost dýchání je závislá na našem emočním rozpoložení, tzn., kdy jsme v klidu, kdy naopak námi lomcuje vztek a náš dech se proto zrychluje.

Se správným dýcháním souvisejí některá cvičení. Ta nejběžnější – pro zapojení svalu bránice – spočívají v poloze na zádech, pokrčených nohách v kolenou s chodidly směrem k zemi. Jednu ruku si položíme na horní část břicha, druhou na hrudník. Lokty by se stále měly dotýkat země. Horní část břicha by se s nádechem měla zvednout a s výdechem klesnout.

Cvičení vícekrát opakujeme až do celkového uvolnění. Při posílení hrudních svalů by se naopak hrudník neměl zvedat, a vydechujeme tzv. do všech stran. Správné dýchání souvisí také s psychickým stavem a odolností vůči stresu, kterému odoláváme v průběhu dne.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *